معنای گناه

گناه به معنی خلاف است و دراسلام هر کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسوب می شود.گناه هر چند کوچک باشد چون نافرمانی خداست ، بزرگ است .رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله در سخنی به ابوذر فرمودند: لاتنظر الی صغر الخطیئة و لکن انظر الی من عصیته کوچکی گناه را ننگر، بلکه بنگر چه کسی را نافرمانی می کنی .واژه های گناه در قرآن در زبان قرآن و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و امامان علیهم السلام با واژه های مختلف ، از گناه یاد شده است ، که هر کدام گویی از بخشی از آثار شوم گناه پرده بر می دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است .واژه هایی که در قرآن در مورد گناه آمده ، عبارتند از:

1 ذنب 2 معصیت 3 اثم 4 سیئه 5 جرم 6 حرام 7 خطیئه

8 فسق 9 فساد 10 فجور 11 منکر 12 فاحشه 13 خبث 14 شر

15 لمم 16 وزر و ثقل 17 حنث

1 ذنب ، به معنی دنباله است ، چون هر عمل خلافی یک نوع پی آمد و دنباله به عنوان مجازات اخروی یا دنیوی دارد؛ این واژه ، در قرآن 35 بار آمده است .

2 معصیت ، به معنی سرپیچی و خروج از فرمان خدا و بیانگر آن است که انسان از مرز بندگی خدا بیرون رفته است ؛ این واژه در قرآن 33 بار آمده است .

3 اثم ، به معنای سستی و کندی و واماندن و محروم شدن از پاداش ها است زیرا در حقیقت گنهکار یک فرد وامانده است و مبادا خود را زرنگ پندارد؛ این واژه در قرآن 48 بار آمده است .

4 سیئه ، به معنی کار قبیح و زشت است که موجب اندوه و نکبت گردد، در برابر حسنه  که به معنی سعادت و خوشبختی است ؛ این واژه 165 بار در قرآن آمده است .کلمه سوء از همین واژه گرفته شده که 44 بار در قرآن آمده است .

5 جُرم ، در اصل به معنی جدا شدن میوه از درخت و یا به معنی پست است ، جریمه و جرایم از همین ماده می باشد، جرم عملی است که انسان را از حقیقت ، سعادت ، تکامل و هدف جدا می سازد؛ این واژه 61 بار در قرآن آمده است .

6 حرام ، به معنی ممنوع است ، چنانکه لباس احرام لباسی است که انسان در حج و عمره می پوشد و از یکسری کارها ممنوع می شود. و ماه حرام ماهی است که جنگ در آن ممنوع می باشد و مسجد الحرام یعنی مسجدی که دارای حرمت و احترام خاصی بوده ، و ورود مشرکین به آن ممنوع است ؛ این واژه حدود 75 بار در قرآن آمده است

......

مطالعه ی متن کامل کتاب "گناه شناسی" در سایت رسمی اینفو کتاب