امام رضا در عصر پدر

پدر و مادر امام رضا

پدر بزرگوار امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است که شرح زندگی او در شماره قبل گذشت.مادر ارجمند حضرت رضا علیه‌السلام بانویی از اهالی مغرب (اندلس سابق) به نام نجمه بود که حمیده مادر امام کاظم علیه‌السلام (که او نیز از اهالی اندلس بود) با او آشنا شد، و او را همسر فرزندش حضرت رضا علیه‌السلام نمود.هنگامی که نجمه قبل از ازدواج با امام کاظم علیه‌السلام به خانه‌ی امام کاظم علیه‌السلام راه یافت، از محضر حمیده (مادر امام کاظم علیه‌السلام) اصول و کمالات اسلامی را آموخت، نجمه علیهاالسلام از نظر عقل و هوشیاری و دین از بهترین بانوان بود. به حضرت حمیده علیهاالسلام احترام شایان می‌کرد، تا آنجا که نجمه به احترام او، در کنار او نمی‌نشست، و موازین ادب را به طور کامل رعایت می‌کرد. حمیده می‌گوید: وقتی که نجمه علیهاالسلام به خانه ما راه یافت، پیامبر صلی الله علیه و آله را در عالم خواب دیدم به من فرمود: «ای حمیده! نجمه را به پسرت موسی علیه‌السلام ببخش. (و همسر او کن.)

فانه سیلد منها خیر اهل الارض:

همانا بزودی بهترین فرد روی زمین، از او متولد می‌شود.»من به این دستور عمل کردم، و نجمه را همسر فرزندم امام کاظم علیه‌السلام نمودم از او حضرت رضا علیه‌السلام به دنیا آمد.در روایت آمده: حمیده به پسرش امام کاظم علیه‌السلام فرمود: «پسرم! تکتم بانویی است که هرگز بانویی بهتر از آن را ندیده‌ام، آن را همسر تو نمودم، و به تو نیکی به او را سفارش می‌کنم.»حضرت نجمه علیهاالسلام بقدری به عبادت و مناجات و ذکر خدا علاقه داشت که در آن مدتی که به حضرت رضا علیه‌السلام شیر می‌داد، به بستگان گفت: «با یافتن دایه، مرا کمک کنید.» از او سؤال شد مگر شیرت کم شده؟ در پاسخ گفت:

لا اکذب و الله، ما نقص الدر، و لکن علی ورد من صلاتی و تسبیحی، و قد نقص منذ ولدت:

«سوگند به خدا دروغ نمی‌گویم، شیرم کم نشده، ولی برای من ذکرهایی از نماز و تسبیح هست که از هنگام پرستاری و شیر دادن به این نوزاد، از آن عباداتم کاسته شده است.» [7] (کمک می‌خواهم تا به عبادات و مناجات برسم.)

    ......

    مطالعه ی متن کامل کتاب "نگاهی بر زندگی امام رضا علیه‌السلام" در سایت رسمی اینفو کتاب