در این بخش توصیه‌هایی را که کارشناسان خانواده تجربه کرده‌اند می‌آوریم. اینها سخنانی هستند که در بینش دینی ما آمده‌اند، امّا متأسفانه بی‌خبریم یا استفاده نمی‌کنیم؛ مثل مورد 17 و 18 که در وصایای پیامبرصلی الله علیه وآله به حضرت علی‌علیه السلام آمده است:روزی پیامبر اکرم‌صلی الله علیه وآله وارد منزل فاطمه‌علیها السلام شد و دید که حضرت علی‌علیه السلام مشغول پاک کردن عدس می‌باشد. در این هنگام پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند: یا علی! لا یخدم العیال الّا الصدیق او شهید او رجل یرید اللَّه به الخیر الدنیا و الاخرة؛ ای علی! خدمت به خانواده نمی‌کند مگر کسی که در مقام صدّیق یا شهید یا مردی باشد که خداوند برای او خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.و از طرف دیگر برای خدمت زنان در خانه شوهر، حکایت زیبایی است که امّ سلمه از پیامبرصلی الله علیه وآله پرسید، خدمت زنان به شوهرانشان چه جایگاهی نزد خدا دارد؟

پیامبرصلی الله علیه وآله پاسخ داد: وقتی زنی چیزی را در خانه جابجا می‌کند که مقصدش رسیدگی و اصلاح کار خانه باشد، خداوند به او نظر رحمت می‌کند و کسی را که خداوند به او نظر کند دیگر عذاب نمی‌کند.یا در حدیث دیگری می‌فرماید: زنی که هفت روز در خانه شوهر خدمت کند خداوند هفت در جهنم را بر او می‌بندد و هشت در بهشت را می‌گشاید.و در مورد شماره 37 تشویقی بی‌نظیر داریم که از سطح یک توصیه خشک و خالی بالاتر می‌رود و انگیزه متعالی ایجاد می‌نماید و نشان می‌دهد که دین می‌خواهد انسان، از سطح غریزه‌ها بالاتر بیاید و در سطح وظیفه زندگی کند.مقایسه کنید توصیه 73 را با این حدیث که می‌فرماید:

انّ الرجل لیؤجر فی رفع اللقمه الی فی امرته؛ به تحقیق مرد با گذاشتن لقمه‌ای در دهان همسرش پاداش می‌گیرد.و چقدر باشکوه است که در رهنمودهای مترقّی و متعالی اسلام عزیز آمده است پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:

هنگامی که پدری به بازار می‌رود و هدیه‌ای برای خانواده می‌خرد؛ مثل کسی است که برای احتیاج نیازمندان، باری به دوش گرفته و باید وقتی به خانه داخل می‌شود، اوّل هدیه دختران را بدهد و سپس پسران را!ببینید چگونه دین خواسته است دختران را - که مادران آینده‌اند - از عاطفه و مهر سرشار کند تا مبادا دیگران بخواهند این نیاز محبّت و مقبولیت را از بیرون پر کنند و او را فریب دهند که دیگران خیرخواه نیستند

......


مطالعه ی متن کامل کتاب "جر و بحثهای خانوادگی " در سایت رسمی اینفو کتاب